Om CF


Vad är CrossFit?

CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade, funktionella rörelser utförda under hög intensitet

Människans värld är full av rörelser. Vi utför rörelser som stå, sitta, kasta, lyfta, putta, dra, klättra och springa helt naturligt. Vi har gjort detta sedan urminnes tider. De är en del av vår design.

Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i CrossFit-träningspass.

Träningen är väldigt effektiv och rolig! En central del av CrossFit är att övningarna utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas! Det är sällan ett pass är längre än 30min.

Variationen i övningarna är central. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, simning m.m.

CrossFit med 100 ord:

”Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett.

Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt.

Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.”

Ursprungligen är artikeln “World Class Fitness in 100 Words” från crossfit.com, översatt av crossfitnordic.se

Varför träna med oss?

CrossFit har identifierat 10 fysiska egenskaper vars nivå bestämmer hur vältränad du är. Vi jobbar för att ständigt förbättra Din nivå på var och en av dessa 10 egenskaper. Du är aldrig starkare än Din svagaste länk!

1. Syreupptagningsförmåga
Kroppens förmåga att ta upp och transportera syre.

2. Uthållighet
Kroppens förmåga att lagra och använda använda energi.

3. Styrka
En muskels förmåga, eller flera musklers förmåga att tillsammans skapa kraft.

4. Rörlighet
Maximalt rörelseomfång i varje led.

5. Effekt
En eller flera musklers förmåga att tillsammans skapa maximal kraft under minimal tid.

6. Snabbhet
Förmåga att snabbt repetera en given rörelse.

7. Smidighet
Förmåga att snabbt ändra ett rörelsemönster till ett annat.

8. Koordination
Förmåga att kunna kombinera flera olika rörelser till en enda rörelse.

9. Balans
Förmåga att kunna kontrollera kroppens tyngpunkt i förhållande till underlaget.

10. Precision
Förmåga att kunna kontrollera en rörelse i en given riktning eller i en given intensitet.